פדגוגיה אחרת: למידה לאורך החיים והשכלה גבוהה
|
|
דורית אלט, נירית רייכל
|
בעשורים האחרונים שמו להם למטרה ארגונים מרכזיים באירופה לספק לקובעי מדיניות, לחוקרים ולאנשי חינוך הכוונה והנחיות לעיצוב מדיניות ושיטות חינוך שייתנו מענה לאתגרים שעמם נאלצת להתמודד החברה במאה ה-21. מצד אחד מדובר בהעצמת האזרחים לעמידה באתגרים שמציבה חברה מבוססת ידע, הכשרתם לנוע בחופשיות בין סביבות למידה, מקומות עבודה, אזורים ומדינות; מצד אחר קידום של חברה משגשגת, סובלנית, פלורליסטית ודמוקרטית יותר. המשמעות בפועל היא יישום מדיניות קוהרנטית ומקיפה ואסטרטגיות המותאמות ללמידה לאורך החיים. למידה זו מוגדרת כפעילות למידה המתרחשת לאורך החיים כדי להביא לשיפור הידע, הכישורים והיכולת בהקשר אישי, אזרחי, חברתי או תעסוקתי.
למידה לאורך החיים מאורגנת סביב ארבעה יסודות: ללמוד לדעת, ללמוד לעשות, ללמוד להיות וללמוד לחיות יחד. על אף ייחודיותו של כל יסוד, יסודות אלו שזורים זה בזה, מקיימים ביניהם נקודות ממשק רבות ומתייחסים יחדיו לתחומי חינוך השלובים זה בזה. בספר זה מתואר הבסיס התיאורטי של למידה לאורך החיים על ארבעת יסודותיו, והם מודגמים באמצעות מקרים המתארים פעילויות הוראה, למידה והערכה בהשכלה הגבוהה.
ד"ר דורית אלט היא מרצה בכירה במכללה האקדמית כנרת בעמק הירדן וראש המחלקה לחינוך וקהילה. תחומי מחקר עיקריים: סביבות למידה חדשניות בעידן המידע, חינוך לאזרחות דמוקרטית בחברה רב-תרבותית, למידה לאורך החיים. עומדת בראש פרויקט בינלאומי (+Erasmus) שמטרתו פיתוח והערכה של סביבות למידה בהשכלה הגבוהה.
פרופ' נירית רייכל - בעברה מנהלת בכפר הנוער כדורי, ראש החוג לחינוך בלתי פורמלי (אורנים), ראש אקדמי (אוהלו) - היא כיום מרצה בכירה במכללה האקדמית כנרת בעמק הירדן ובמחלקה לתארים מתקדמים במכללה האקדמית לחינוך גורדון. תחומי מחקר עיקריים: היסטוריה של החינוך, דיוקנו של איש החינוך על ציר הזמן, למידה לאורך החיים.
|
|