חדש על המדף

המסע האורייני: תאוריה כבסיס למעשה ההוראה בתחומי קריאה וכתיבה
לקטלוג אסתר טוב לי ויחיאל פריש
המסע האורייני: תאוריה כבסיס למעשה ההוראה בתחומי קריאה וכתיבה
המסע האורייני, שחווה כל בר אוריין מינקות ועד יומו האחרון, הנו מסע המשקף את החוסן הערכי והתרבותי של החברה, שאנו חיים בה. העם היהודי, שכונה "עם-הספר" משחר ההיסטוריה, מאבד לאחרונה את מקומו המרכזי של הספר בחיינו.
מסע אורייני מוצלח יצמצם את הבערות המהווה מקור לדאגה עצומה של מתווי מדיניות, פילוסופים וחוקרי חינוך. מסע אורייני מוצלח אף יאפשר פיתוח הון אנושי שיביא לקדמה של הדור הבא. קידום היכולת האוריינית של ילדי ישראל הוא משימה חינוכית ראשונה במעלה של מורי-מורים, הורים, פרחי הוראה ותלמידים.

בספר "המסע האורייני" שני שערים:

השער הראשון - "תאוריה כבסיס למעשה ההוראה", מביא לראשונה בישראל אסופה של מחקרים המהווים את גוף הידע העדכני בנושא קריאה וכתיבה. אסופת המחקרים נוגעת לתחומי האוריינות השונים ומשלבת תמיד את המחקר בעולם על הנושא. ייחודו של הספר הוא, שבשונה מחקר הקריאה, שנסוב סביב השפה האנגלית, כאן בכל נושא קיימת התייחסות ספציפית לשפה העברית ולמחקרים עדכניים וייחודיים לה.

השער השני -"מן המחקר אל מעשה ההוראה - סוגיות נבחרות בעולם הקריאה והכתיבה" מביא מחקרים ייחודיים של המחברים בתחום הקריאה והכתיבה, מתוך אוריינטציה אל השדה ואל עבודת המורים בגן ובכיתה. זהו מסע אורייני המתחיל בגיל הגן, ממשיך לתלמידי בית-ספר היסודי, לקויי למידה, עם הפרעות קשב. משם מתקדם לחטיבת-הביניים ומסיים בתלמידים בעלי מוגבלות קשות ומורכבות. הפרקים בשער השני עוסקים בנושאים בוערים בתחום האורייני. בכל פרק קיים ניתוח של הידוע בישראל ובעולם על אודות הנושא, הרחבת היריעה בהצגת מחקר ייחודי של המחברים, שנועד לתרום להבנה מעמיקה של התופעות הנחקרות ובהצעת תכנית התערבות "מבוססת מחקר" לקידום התלמידים.

ד"ר אסתר טוב לי - מרצה בכירה, ראש החוג לחינוך וראש תכנית .M.Ed בחינוך "הוראה ולמידה במערכות משלבות" במכללת "שאנן", וכן מנהלת מכון "אתגר" לאבחון וטיפול בתלמידים מתקשים. במחקריה ובעבודת ההוראה שלה, היא משלבת ידע תאורטי רחב היקף עם ידע מעשי כיצד לקדם תלמידים מתקשים. מחקריה עוסקים בקידום האוריינות בקרב תלמידים ממיצבים חברתיים-כלכליים שונים ובקרב תלמידי החינוך המיוחד

פרופ' יחיאל פריש – נשיא המכללה האקדמית הדתית לחינוך "שאנן". עבודת הדוקטורט שלו עסקה באומנות ככלי המשפר הישגים אורייניים. הוא מוביל את "המסע האורייני" לקידום מורי-מורים ולעידוד חקר חינוכי, בקרב מרצי המכללה, הוא מטפח את ההון האורייני של מורים מהשדה, פרחי הוראה ותלמידים בחמ"ד. מחקריו עוסקים בקידום הפרט, החל מפעוט בגן הילדים.