עולים על המסיל
|
|
ג'ודי גולדנברג
|
מהי דמות המורה האידיאלי? מהן תכונותיו החשובות - ידע ויכולות קוגניטיביות? תכונות אישיותיות? מוטיבציה, אמפתיה ויחס מכבד לתלמידים? וחשוב מכך - איך מארים את המורים האלה מבין המועמדים המגיעים למבחני מיון? במערכת החינוך בישראל נעשית במהלך העשור האחרון עבודה יסודית לשיפור ההתאמה האישיותית של המועמדים ללימוד הוראה כמקצוע. ספר זה מתאר מערכת מיון חדשנית שנבנתה כדי להעריך את ההתאמה האישיותית של מועמדים ללימודי הוראה, וכבר נכנסה לפעולה משנת תשע"ז ואילך. מערכת זו נקראת מסיל"ה (מיון סטודנטים ייעודי ללימודי הוראה), וייעודה להביא להשבחת ההון האנושי בהוראה על ידי בחירת המועמדים המתאימים ביותר ללימודי הוראה ולעבודה כמורים, וכן לסנן את אלה שאינם מתאימים לתפקיד. מטרה זו מושגת באמצעות הערכת האישיות של המעומדים והתאמתם להוראה, וזאת בצד ההערכות הקיימות של היכולות הקוגניטיביות של המועמדים שנמדדות על ידי ציוני הבגרות והציון הפסיכומטרי.
הספר מתעד את שלבי הפיתוח של מסיל"ה, מתאר את הממדים הנבחנים ואת כלי המיון המשמשים למדוד אותם, ומסכם את הממצאים המחקריים על אודות יכולת הניבוי של כלי מיון זה. תיעוד התהליך של בניית מסיל"ה וממצאים לגבי יעילותה מסייעים לשימור הידע הנצבר ומספקים מידע חשוב לחוקרים העתידיים לעמוד בפני אתגר דומה.
אנו מאמינים שבכוחה של מסיל"ה להשפיע גם על תפיסת לימודי ההוראה בעיני המועמדים הפוטנציאליים למקצוע ועל המעמד של הלימודים הללו בעיני הציבור בכלל.
ד"ר ג'ודי גולדנברג, פסיכולוגית חברתית-תעסוקתית ומרצה בכירה בתלפיות - המכללה האקדמית לחינוך בחולון; כיהנה במשך שנים כראש יחידת המחקר המכללתית למחקר במכון מופ"ת. היא עוסקת במחקרי הערכה ומעקב של תוכניות לימודים, כגון תוכנית המצוינים להוראה, תוכנית ההתמחות בהוראה ועוד, ועומדת בראש צוות הפיתוח של מבחני מסיל"ה למיון סטודנטים ללימודי הוראה. נוסף על כך היא עוסקת שנים רבות במחקר ובמיון כוח אדם כחוקרת בכירה במרכז למדעי ההתנהגות בצה"ל.
|
|