הרב קוק: בין רציונליזם למיסטיקה
|
|
בנימין איש שלום
|
כמה מהשאלות החמורות המטלטלות מזה שנים את החברה הישראלית - שאלות דת ומדינה, חרדיות וציונות דתית, חילון והדתה, רוחניות, משיחיות ופוליטיקה, שאלות של זהות וערכים, קנאות וסובלנות דתית, הלכה וחירות אישית, דת וחופש יצירה - נקשרות לא אחת בדמותו, בפועלו ובהגותו של הרב אברהם יצחק הכהן קוק(1865-1935) , הרב הראשי הראשון לארץ ישראל. הרב קוק היה אחד מגדולי אנשי הרוח במאה ה-20: גדול בתורה, בהלכה, בהגות וביצירה ספרותית, ובה בעת - לצד א.ד. גורדון, ברל כצנלסון, ביאליק, ברנר ואחרים - אחד מאישיה המרתקים של העלייה השנייה.
במחקר מקורי ופורץ דרך מציע בנימין איש שלום פרשנות שיטתית, מאתגרת ומערערת מוסכמות המעמידה את הרב קוק בשורה אחת עם גדולי ההוגים בעולם המערבי. המחבר מבקש לתרום להבנת עולמו הרוחני של הרב קוק, תפיסתו את טבע האדם, מהות הדת ומשמעות הלאומיות. הוא מנסה לברר מה היו מניעיו האמתיים, העמוקים, של הרב קוק; האם שיערו מקורביו, תלמידיו וחסידיו את ממדי המהפכה הטמונה בכתביו? האמנם יש ממשיכים לדרכו? מהי הבשורה הרוחנית והאינטלקטואלית הגדולה המקופלת ביצירתו, בשורה אשר יש בה כדי לעצב לא רק אומה, כי אם גם חזון יהודי ואנושי כה עשיר, רחב ועמוק עד שיש בכוחו לחולל מציאות יהודית ואנושית אחרת. ובכלל, האם לא הוחמצה הבשורה? איש שלום מבקש לפתוח צוהר לממד זה בהגותו: לגעת ברוח הגדולה, להתבשם משאיפת החירות, לחוות את חבלי היצירה המקורית בעושרה ובייסוריה, לפענח את החידה והמסתורין האופפים את כתביו.
פרופ' בנימין איש שלום , ממובילי חקר הרב קוק באקדמיה, לימד בחוג למחשבת ישראל באוניברסיטה העברית, באוניברסיטת בר-אילן ובמחלקה ללימודים כלליים בטכניון; שימש כראש הקתדרה לציונות ולישראל המודרנית בישיבה-אוניברסיטה בניו יורק; מייסד ונשיא בית מורשה; יו"ר מייסד של "נתיב - המרכז הלאומי לזהות וגיור"; זוכה פרס אביחי על מנהיגותו בקידום סובלנות ואחדות יהודית ועל תרומתו להעמקת שיח הזהות היהודית מתוך גישה פלורליסטית.
|
|