האנושיות שבאדם: סוגיות אתיות במחקר החינוכי
|
|
מירה קרניאלי
|
כבני אדם אנו מאמינים שההתנהלות שלנו היא מוסרית, אולם קיים מצב של "עיוורון אתי" הגורם לעיתים גם לאנשים מוסריים לחצות גבולות אתיים - באופן בלתי-מודע. ספרה של מירה קרניאלי מנסה לגשר על הפער הקיים בידע ובניסיון של מורים וחוקרים במכללות החינוך, על מנת לתכנן וליישם מחקרים חינוכיים העומדים בקריטריונים האתיים הנדרשים במחקר.
בספר זה מוצעות גישות ודרכים לסייע לחוקרים בתחום החינוך אשר מתמקדים במחקריהם בבני אדם, להבין את חשיבותה ומשמעותה של האתיקה ואת ההתנהלות המחקרית. התמודדות עם סוגיות אתיות כמו נכון או לא נכון, צריך או מחויב, לא צריך או לא מחויב, טוב ורע, כמו גם בטיחותו של הנחקר, חייבת להיות בראש מעייניו של החוקר משלב תכנון המחקר עד לפרסומו.
מטרתו של הספר הנוכחי להציע דרכים לקידום האתיקה ולהסדרתה באמצעות מדריך בסיסי לעוסקים במחקר החינוכי, לסייע לחוקרים להטמיע את כללי האתיקה ולשמור עליהם מתוך הבנה וידע, לא רק כמילוי חובה. שמירה והקפדה על קוד אתי היא חלק בלתי נפרד מהעשייה המחקרית ומהפעילות המקצועית בחינוך והוראה. הקמתה של ועדה לאתיקה של המחקר, במכללות בכלל ובמכללות לחינוך בפרט, אמורה להבטיח ביצוע מחקרים באופן אתי, מקצועי והגון. התנהלות מקצועית כזו עשויה לפתוח ביתר קלות את שערי מוסדות החינוך לביצועם של מחקרים משמעותיים, להעמקת שיתוף הפעולה בין השדה לאקדמיה ולקידום משותף של העשייה ההוראתית, החינוכית, החברתית והמקצועית בגישה ערכית.
פרופ' מירה קרניאלי מכהנת כראש ועדת האתיקה של המחקר וועדת האתיקה הכלל מכללתית במכללת אורנים; משמשת כיו"ר וועדת המחקר במכון מופ"ת; פרסמה מאמרים רבים וארבעה ספרים אשר מתמקדים בסוגיות חברתיות, חינוכיות ותרבותיות בחברה הישראלית.
|
|