הלב החושב: שלוש רמות של תרפיה פסיכואנליטית לילדים בעלי הפרעות
|
|
אן אלווארז
|
כיצד נדבר על רגשות עם ילדים המנותקים מן הרגש? כיצד נעורר תקווה ותחושת ביטחון בילדים מיואשים ומבועתים, בלי להציע תקוות שווא? כיצד ניגש אל הילד שאליו קשה להגיע וכיצד נלכוד את שימת לבו של הילד שהתקשח?
הלב החושב הוא המשך טבעי לנוכחות חיה, ספרה המשפיע של אן אלווארז, אשר זכה למעמד של קלאסיקה, ראה אור גם בעברית (אף הוא בהוצאת תולעת ספרים), ועסק בעבודה עם ילדים פגועים ובעלי הפרעות קשות. אלווארז, הנסמכת על למעלה מחמישים שנות ניסיון כפסיכותרפיסטית לילדים ולבני נוער, מביאה דוגמאות קליניות חיות ומפורטות לאינטראקציות שונות בין מטפל למטופל וחוקרת את הגורמים לכך שסוג מסוים של הבנה טיפולית עדיף על אחר. עוד היא בוחנת מה מתרחש כאשר המטפל טועה.
בהלב החושב מזהה אלווארז שלוש רמות שונות של עבודה ושל תקשורת אנליטית:
• הרמה ההסברית - "למה–כי"
• הרמה התיאורית - ה"מה" של מה שמרגיש הילד
• הרמה המחיָה המועצמת - זיהוי הדרך אל הרגש עצמו עבור ילדים הסובלים מדיסוציאציה כרונית, מאפתיה נעדרת תקווה או מאוטיזם של ילדים שמעולם לא נמשכו החוצה
הספר מציע תכנית מובנית המבוססת על עבודתה הקלאסית של אלווארז והמעדכנת אותה. תכליתו לסייע למטפלים למצוא את רמת הפירוש הנכונה בעבודה עם מטופליהם, ולספק עזרה מיוחדת לעבודה עם הילד שאליו קשה להגיע. הוא יהיה לעזר לפסיכותרפיסטים, לפסיכואנליטיקאים, לפסיכולוגים קליניים וחינוכיים, לפסיכיאטרים של הילד, לעובדים סוציאליים, למורים לבעלי צרכים מיוחדים ולמטפלים בילדים בעלי הפרעות.
|
|