חדש על המדף

בשביל(י) ההכשרה להוראה: מבט פילוסופי על הכשרת מורים
לקטלוג שלמה בק
בשביל(י) ההכשרה להוראה: מבט פילוסופי על הכשרת מורים
הספר מציע חקירה פילוסופית של המשבר שבו מצויה הכשרת המורים בעולם גלובלי, ניאו-ליברלי, קפיטליסטי, עולם שההפרטה ותרבות הצריכה שולטות בו. הוא עוסק בהאשמות הרווחות נגד הכשרת המורים ומראה שברקע שלהן מצויות מחלוקות עקרוניות באשר לדמות המורה הרצוי, למטרותיו, לתפקידיו ולמעמדו ביחס לתלמידיו. רבות מההאשמות הללו מבוססות על תפיסות מיושנות הנוגעות לזהותו המקצועית של המורה ה"טוב".

הספר מפתח מטא-תאוריה של הכשרת מורים שמתארת שלוש תפיסות בסיסיות של הכשרה: הכשרה מבוססת נאורות, הכשרה מבוססת רומנטיקה והכשרה מבוססת אמונה. לכל אחת מתפיסות אלו השקפה אפיסטמולוגית ואתית משלה. לכל אחת מהן השקפה שונה באשר לדמות המורה הרצוי. כל אחת מהן מבססת תכניות שונות להכשרת מורים, שכן כל אחת מהן מעמידה שאלה אחרת במוקד ההכשרה.הספר דן בשלוש התפיסות הללו באופן ביקורתי ומראה כי אף שבמבט ראשון נדמה שיש סתירה ביניהן, קיומן זו לצד זו מצביע על כך שתפקיד המורה מורכב ורב-פנים. תכנית נאותה של הכשרה להוראה צריכה לאמץ את שלוש התפיסות הפילוסופיות ולכונן תהליך הכשרה "מאוזן", שמספק מענה הולם לצורכי המורה, התלמיד והחברה.

שלמה בק הוא פרופסור חבר לפילוסופיה במכללה האקדמית לחינוך ע"ש קיי בבאר שבע. מחקריו עוסקים בבחינת הקשר בין תאוריות פילוסופיות שונות לבין הפרקטיקה, של הכשרת המורים בארץ ובעולם וכן בהיבטים המוסריים של תפיסות שונות של הכשרה והתפתחות מקצועית של אנשי חינוך והוראה. ספרו הקודם, טכנאות כחזון בהכשרת מורים, יצא לאור בשנת 2005 בהוצאת הספרים של אוניברסיטת בן-גוריון בנגב. בק פרסם מאמרים רבים בתחום החינוך והכשרת המורים.