חדש על המדף

דרכים בהוראת גמרא
לקטלוג יצחק מ' שלזינגר, יוסי מלמד, שלמה ריבלין
דרכים בהוראת גמרא
ספר זה נועד לסייע למורים לגמרא להתמודד עם הבעיות הייחודיות של הוראת גמרא. הוא מנתח את הקשיים העומדים בפני התלמיד הצעיר, שאינו אמוּן עדיין על לימוד גמרא, ומציע דרכי הוראה והכְוונה מתודית להתגבר עליהם. קשיים אלה הם בתחום הטכניקה (הֶעדר ניקוד והֶעדר סימני פיסוק בדף הגמרא, שימוש במילים ארמיות ועוד), בתחום ההניעה (מוטיבציה) (פער בין המציאות והנורמות המתוארות בגמרא ובין אלה של ימינו, נושאים שנראים כ"בלתי-מעשיים" וכו') ובתחום ההכרה (כגון מונחים ומושגים שאינם מוכרים לתלמיד, דרכי חשיבה שאינו רגיל בהן או הלכות הנראות לו כתמוהות).

הספר כולל מספר רב של הצעות מעשיות לקירוב החומר לתלמיד – מבחינה רגשית ומבחינה קוגניטיבית– להפכו לרלוונטי לו, להקנות לו בהדרגה את הקריאה הנכונה בגמרא, את הבנת הסגנון ואת דרכי הדיון התלמודי, לפתח בו הבנה אמיתי של הסוגיה, להאהיב עליו את לימוד הגמרא ולטפח אותו כלומד עצמאי. כל אלה – באמצעות המחשה, המחזה, ניתוח אירועים, הפעלה בכתב, ניהול ויכוח, שימוש בתרשימים ובטבלאות ועוד. הקו המנחה את הצגת השיטות ודרכי ההוראה הוא התחשבות הן ברמת התלמיד והן בגישתו וביכולותיו של המורה. כל הצעה מלווה בהסבר דידקטי, מתודי ופדגוגי ובהדגמה על ידי ניתוח של סוגיה תלמודית (בסך הכל מודגמות כ-200 סוגיות). כמו כן יש בספר הצעות רבות ומגוונות להפעלת התלמיד ולהפעלת הסטודנט, ביבליוגרפיה מפורטת ומפתח למציאת כל סוגיה הנדונה בו.

הספר מיועד למורים לדידקטיקה של הוראת תלמוד במכללות, לסטודנטים במכללות לחינוך ולמורים מתחילים. הוא עשוי לסייע לכל אחד מהם לנתח את הקשיים בהוראת גמרא ולתכנן את דרכי ההתמודדות שלו עמם. גם המורה המנוסה עשוי למצוא בו תועלת רבה, שכן יש מגוון של הצעות חדשות ומעניינות.