חדש על המדף

היענות מורים לשינוי:
גורמים המשפיעים על הצטרפות מורים לרפורמת ''אופק חדש'' בישראל
לקטלוג שאול כהן
היענות מורים לשינוי: <br>גורמים המשפיעים על הצטרפות מורים לרפורמת ''אופק חדש'' בישראל
רפורמת 'אופק חדש' במערכת החינוך (להלן 'הרפורמה') הינה רפורמה המשנה באופן משמעותי את תנאי ההעסקה של המורים בישראל. הרפורמה כוללת, בין היתר, הרחבת שבוע העבודה של המורים, וכן הוראה בקבוצות קטנות במסגרת שבוע העבודה החדש. אל מול השינוי בשבוע העבודה, גובשו טבלאות שכר חדשות ומשודרגות וניתנה למורים תוספת שכר משמעותית... מחקר זה מנתח את הגורמים המשפיעים על הירתמות מורים לשינויים מצד אחד, ומצד שני, את הגורמים המשפיעים על התנגדות מורים לשינויים. ניתוח זה נעשה באמצעות ניתוחים סטטיסטיים כמותיים של השפעות מאפיינים אישיים של המורים על סיכויי ההצטרפות של המורה ל'אופק חדש', וכן, באמצעות ניתוחים סטטיסטיים כמותיים של השפעות מאפיינים בית ספריים על סיכויי ההצטרפות של המורים המועסקים בהם ל'אופק חדש'.

נמצאו השפעות משמעותיות ומובהקות של מאפיינים אישיים של המורים על סיכויי הצטרפותם שלהם ל'אופק חדש'. נמצא למשל כי להבדלים ברמת המחויבות וברמת המעורבות של המורים בבית הספר, אשר באים לידי ביטוי במילוי תפקידים בבית הספר, השפעה ניכרת על הצטרפות המורים לרפורמה. גם לרמת ההשכלה של המורה ולרמת שחיקתו (ותק, גיל) יש השפעה על ההירתמות שלו לשינוי. רקע חברתי- כלכלי נמוך משפיע על הירתמות מוגברת לרפורמה. כמו-כן, השתתפות קודמת של המורה בניסוי 'דוברת' (רפורמה בעלת מאפיינים דומים לרפורמת 'אופק חדש') גם-כן מעלה את סיכויי הצטרפותו.

עוד נמצא כי למאפיינים של בתי הספר השפעה משמעותית על הירתמות המורים המועסקים בהם לשינויים, מעבר להשפעות של המאפיינים האישיים של כל מורה ומורה. נמצא למשל, שככל שבית הספר ממוקם באזור יותר פריפריאלי כך שיעורי ההצטרפות של המורים המועסקים בבית הספר גבוהים יותר. בבתי ספר עם תלמידים ממעמד חברתי-כלכלי נמוך או בבתי ספר שבהם כמות המשאבים העומדת לרשות בית הספר נמוכה יחסית, שיעורי ההצטרפות לרפורמה של המורים המועסקים בהם גבוהים יותר. נמצאו גם שיעורי הצטרפות גבוהים יחסית בבתי ספר ממגזרים הלא-יהודים (דרוזי, בדואי וערבי), וכן שיעורי הצטרפות נמוכים באופן משמעותי בקרב מורים המועסקים בזרם הממלכתי-דתי.

על סמך ממצאי המחקר מועלות מסקנות והמלצות על אופן היישום הראוי של רפורמות מערכתיות בקרב מורים, ורפורמות העוסקות בתנאי עבודה בפרט. מוצע להמשיך ולהעמיק את ההבנה בדבר גורמים המשפיעים על הירתמות מורים לרפורמות בכלל ורפורמות העוסקות בתנאי עבודה בפרט, באמצעות מחקר איכותני של מניעי מורים והגורמים המשפיעים על מניעים אלו.