חדש על המדף

'חיינו מחייבים אמנות'
לקטלוג גליה בר אור
'חיינו מחייבים אמנות'
הספר 'חיינו מחייבים אמנות' מבוסס על מחקר שעוסק במקומה של האמנות בתפיסת העולם של הקיבוץ- נושא רב-עניין בשיח הציבורי בישראל. הספר מתמקד ביחסן של שתי התנועות הקיבוציות הגדולות לאמנות היפה, למוזאון לאומנות ולאמן, ומנתח את הזיקה ההדוקה בין שאלות אלה להגדרת מקומו של עולם היחיד בחברת הרבים – השונה בכל אחת מהתנועות הקיבוציות. בהקשר זה גם מוצגים מקומה של 'האישיות בהיסטוריה' ומעמדו של 'המשוגע לדבר' זה שבכוח היוזמה והפעולה שלו מצליח להשפיע על דעת הקהל ולחולל שינויים, וזה שבנסיבות המשתנות ובחילופי העיתים נחשף בקוצר ידו. הללו, 'המשוגעים לדבר', לבשו פנים שונות בכל אחת מהתנועות הקיבוציות.

הספר מגולל את השיקולים האידאולוגיים והצעדים המעשיים שננקטו בייסודם ובהפעלתם של שני מוזאונים מרכזיים: המשכן לאומנות עין חרוד ובית וילפריד ישראל בקיבוץ הזורע, ומשווה בין הקמת המוזאון בתנועת הקיבוץ המאוחד, הלוא הוא המשכן לאומנות עין חרוד, ובין בניית בית וילפריד ישראל שבתנועת הקיבוץ הארצי השומר הצעיר, ובתוך כך חושף את ההבדלים ברוח ובתפיסות התרבות בין שתי התנועות הקיבוציות הגדולות.

ההבדלים האלה משתקפים גם באדריכלות, כפי שעולה מניתוח המבנים האדריכליים של שני המוזאונים. גליה בר אור מנתחת את האופן שמתגשמים אידאולוגיה, רעיונות, חזונות ותפיסות חברתיות ותרבותיות במבנה הפיזי של שני המוזאונים ודנה במקומם כאתר משמעותי להתמודדות עם מצב חברתי של שינוי וכאתר התדיינות עם שאלות של זיכרון, זהות פרטית ותודעה קולקטיבית.

בנושא ובתיאורו לפרטיו, תיאור שנסמך על שפע מקורות היסטוריים, משתקף הרקע החברתי-היסטורי בארץ בשלהי המנדט הבריטי ובימי המפנה החד בתקופת ראשית המדינה. נושא המחקר- מוזאונים בקיבוץ - כרוך במהודק בנטיות הפוליטיות והחברתיות של הזרמים הפוליטיים המובילים בתקופה המכוננת של הציונות, זרמים שהתקיימו בעצם תהליכי ההגשמה בהתיישבות העובדת, והוא זורע אור, לראשונה, על הנטיות ה'פנימיות' של מגזרים מרכזיים בתקופה.