חדש על המדף

כל אחד ביחד : מדריך פרקטי להנחיית קבוצות של כבוד
לקטלוג דליה גליקסמן
כל אחד ביחד : מדריך פרקטי להנחיית קבוצות של כבוד
קצב החיים המהיר בימינו, הדינאמיות שבהם ומקורות המידע הבלתי נדלים העומדים לרשותנו, הפכו את ההוראה הפרונטאלית לכמעט בלתי רלוונטית. על רקע השינויים הדרמטיים בחיינו, את מקום ההרצאה, ההוראה הפרונטאלית או כל אינטראקציה אנושית כללית או פרטית, הולכת ותופסת גישה הרואה בפעולות אלה מפגשים בין בני אדם, כאשר המידע מועבר להם וביניהם בדרך של הכוונה והנחייה. כיום, הנחיית קבוצות היא "שם המשחק", והיכולת להנחות - ולא "ללמד" או "להרצות" - היא הדרך המעודכנת והמותאמת לתקופתנו. לפי גישה זו, ידע בלבד אינו מספיק, ויש לשלבו בחוויות המאפשרות לחברי הקבוצה לעבור תהליכים קבוצתיים מובנים ומותאמים.

ספר זה הוא מעין "ארגז כלים" למנחי קבוצות אנושיות מכל סוג שהוא, ומוצגות בו דרכים וגישות שונות, תיאורטיות ומעשיות, להנחיית קבוצות. הספר פורס בפני הקורא מגוון של טכניקות להנחיית קבוצות. ביסוד הטכניקות האלה מצוי הכלל "כזה ראה וחדש", מתוך המחשבה שעל כל מנחה, הורה, מורה, גנן/ת או מנהל/ת העוסק/ת באינטראקציה אנושית להתאים את תכנון המפגשים הקבוצתיים לאישיותו כמנחה, לאינדיבידואלים המרכיבים את הקבוצה ולמטרות הקבוצה. מנחה טוב מכיר בכך שהוא מסייע לאחרים לרצות בחוויה, ליהנות מהלקיחה, ללמוד, לדעת, להבין ולהפנים. מנחה אפקטיבי הוא למעשה מתווך צנוע, בעל יושרה ויושר. את העבודה האמיתית יעשו המונחים, כאשר על המנחה לדעת לסיים את תפקידו ולפנות מקום לחוויית העבודה העצמית של חברי הקבוצה באשר היא. זאת מנחתי והנחייתי לקוראי.

ד"ר לדליה גליקסמן מלמדת הנחיית קבוצות וביבליוגרפיה ביחידה להשתלמויות מורים בבית הספר לחינוך באוניברסיטת בר-אילן. לאחר שסיימה את התואר השני במנהל חינוכי, פנתה, במסגרת עבודת הדוקטוראט שלה, לחקור את שאלת השימוש בביבליוגרפיה בהנחיית קבוצות בגיל השלישי. במשך שנים עסקה בחינוך ובהוראה בבתי ספר תיכוניים, ומאוחר יותר במסגרת מכון אדלר, הוכשרה במסלול הנחיה לגיל השלישי. כיום היא מעבירה סדנאות לקהל הרחב לצד מתן ייעוץ אישי למבוגרים (Coaching)