חדש על המדף

פוליטיקה תקשורתית בת זמננו - חלק א'
לקטלוג אורית גלילי-צוקר
פוליטיקה תקשורתית בת זמננו  - חלק א'
ספר זה - ראשון מסוגו - מתאר את השינויים המואצים המתחוללים במקצוע העיתונאות, בעבודת העיתונאים, במעמד העיתונות, בתפקיד שיש לה בזירה המדינתית והגלובלית ובמוצר המוגמר המוגש לצרכני התקשורת. למוצר זה חשיבות מפליגה, אך במקום ליידע את ציבור הבוחרים על הסוגיות הפוליטיות כפי שהיה מקובל בעבר, כיום אמצעי התקשורת מלעיטים אותנו בבידור פוליטי.המסגור הבידורי של הסוגיות הפוליטיות והפרשנות הצינית הנלווית אליהן משניאים את הפוליטיקה ומנכרים חלקים גדולים של הציבור ממנה.

הספר מנסה לבחון את מעגל הקסמים שבו לא ברור כלל מה קדם למה: המציאות האובייקטיבית או זו המדומיינת המייצרת את ה"היפר מציאות" התקשורתית? הספר דן בתהליך ה"התברגנות" של התקשורת המחפשת אחר קונצנזוס חברתי, בטשטוש התחומים ההולך ומקצין שבין מידע ובידור בשליטה של אנשי יחסי הציבור וה"ספין דוקטורס" במוצר העיתונאי. מצד אחד הספר מצייד את הקורא בידע, ומן הצד האחר מספק לו תובנות על נושאים אלה.

הזירה הפוליטית המתוארת בספר אינה אותה הזירה אשר הכרנו במדע המדינה הקלאסי: מעמד המדינה נחלש, כך גם מעמד המפלגות, הצטמצמה יכולת המנהיגים לפעול, סוגיית האזרחות מציבה שאלות פילוסופיות ומעשיות, כשאחת מהן נוגעת למימוש אופייה של זכות היסוד במשטרים דמוקרטיים לבחור בנציגים הפוליטיים. נוסף על ציבור הסטודנטים הספר יעניין את ציבור הקוראים שהמפגש בין זירות הפוליטיקה והתקשורת מעורר את סקרנותם ושהיו רוצים לפענח באופן מקצועי יותר את כללי המשחק הנהוגים בהן.

זהו ספרה השני של ד"ר אורית גלילי-צוקר, חוקרת בתחום התקשורת הפוליטית והמנהיגות הפוליטית במשטרים דמוקרטיים. ד"ר אורית גלילי-צוקר מלמדת במגמת התקשורת של המחלקה למדע המדינה באוניברסיטת בר-אילן ובמקביל הנחתה סמינריון על מנהיגות לאומית במכללה לביטחון לאומי של צה"ל. המחברת משמשת יו"ר ועדת המקצוע של מדע המדינה במשרד החינוך ובמשך שנתיים (2006-2004) שימשה כמנהלת אקדמית של התכנית לתואר שני לבכירים במנהיגות פוליטית מטעם בית הספר לממשל והחוג למדע המדינה באוניברסיטת תל אביב. לפני שפנתה לאקדמיה ב-1999, הייתה גלילי-צוקר עיתונאית ועורכת בכירה בעיתון "הארץ".