חדש על המדף

מעשה צורף: תכשיטי בית יעקבי בימי ראשית המדינה
לקטלוג נורית כנען- קדר
מעשה צורף: תכשיטי בית יעקבי בימי ראשית המדינה
פתח דבר
התכשיט הישראלי בראשית המדינה עדיין לא הוצג ונסקר כקטגוריה עצמאית אלא נידון רק בהקשר של תערוכות וכתיבה על חפצי חן ואופנה של מפעלים מרכזיים כמו משכית, ויצ"ו או אפילו בצלאל בשנותיו המאוחרות. ביסוד הקמתם של מפעלים אלה עמדו מטרות אחדות, כשהחשובות שבהן: יצירת מקורות פרנסה לעולים החדשים בעלי המקצועות המסורתיים מן העליות ההמוניות, בעיקר אורגים וצורפים שעלו ארצה בשנות החמישים, וכן שימור מסורות האומנות המיוחדות של קהילות ישראל במזרח. עם התפתחותן בשנות השישים, ביקשו משכית וויצ"ו לבטא זהות ישראלית מיוחדת ומשוכללת, ולשם כך העסיקו מעצבים ישראלים מן השורה הראשונה, שעיצבו אופנה מודרניסטית משולבת במלאכת-יד מסורתית. כך נוצרו תלבושות ופריטי אופנה, תכשיטים וחפצי חן, המשקפים תפישות עיצוב מודרניות מחד גיסא ומסורות אומנות ומלאכות יד של קהילות ישראל במזרח מאידך גיסא. [...]

לעומת משכית ו ויצ"ו, ספר זה מבקש לחשוף ולהאיר את צורפות התכשיטים הישראליים שיוצרו באותן השנים במפעלים פרטיים על ידי צורפים ויצרנים רבים שעלו מארצות שונות. הללו לא תמיד העמידו בעבודותיהם מודעות מתוכננת של הזהות הישראלית, אך הם ביטאו ללא ספק את האמונה הספונטנית במדינה הצעירה ואת המאמצים הבלתי נלאים ליצירת תכשיטים וחפצים המבטאים את הישראליות על נהייתה אחרי המודרניזם מחד גיסא ועל קשריה אל המזרח מאידך גיסא. מפעלים אלה היו מגוונים וכללו תעשייה זעירה, אך בצדם פעלו גם בתי צורפים שייצרו את תכשיטיהם כמלאכת מחשבת ייחודית. רבים מהאומנים והיצרנים שעבדו בהם הגיעו בעליות הוותיקות, אך ייתכן שחלקם עלה גם בשנות החמישים. מעשי צורפות אלה היו נפוצים כייצור ישראלי עממי ופנו לקהלים רחבים בארץ ובארצות אירופה ואמריקה. תכשיטים אלה שווקו על ידי מכון הייצוא הישראלי מאז שנות החמישים ודימוייהם מופיעים בקטלוגים מסחריים.

בתרבות הישראלית לא נתפשו תכשיטים לא-מוסדיים אלה – שביקשו ברובם לבטא את החיים החדשים בארץ והשתמשו במילון הצורות של תכשיטי קהילות ישראל במזרח כסימן זהות לאומנויות החדשות – כנושא למחקר וללימוד או כחפצים שיש בהם כדי לשפוך אור על תפישותיהם האידיאיות של היוצרים וקהליהם. על כן, התערוכה שלפנינו מוקדשת ליוצרים וליצרנים עממיים אלה, שיצרו את תכשיטי ראשית המדינה כאומנות צורפות ועיצוב, ומבקשת לייצג את תפישותיהם וטעמם כמו גם את העדפותיהן של אוכלוסיות רחבות. בית הצורפים יעקבי ביפו נבחר במייצגה של תעשיית תכשיטים זו. [...]