חדש על המדף

מסע אל הסוד: בעקבות מסעו של רבי נחמן מברסלב לארץ-ישראל
לקטלוג אליעזר מלכיאל
מסע אל הסוד: בעקבות מסעו של רבי נחמן מברסלב לארץ-ישראל
מסעו של רבי נחמן מברסלב לארץ-ישראל, בסוף המאה השמונה-עשרה, הוא פרשה שהנסתר בה רב הגלוי. מניעיו וכוונותיו של רבי נחמן ביציאתו למסע, המטרות שהציב לעצמו וגם ההישגים שהשיג בו, אפופים ערפל של רמיזות סתומות. למסע היה תפקיד מרכזי בהתפתחותו הרוחנית, ומזמן ששב מן המסע ועד מותו, שתים-עשרה שנים לאחר מכן, הוא חזר אליו שוב ושוב בהגיגיו, באמירותיו ובדרישותיו. מלבד היותו אירוע ביוגרפי קונקרטי מתוחם בזמן ובמקום, המסע לארץ-ישראל הוא פרויקט חיים תמידי, תנועה קיומית שמאפיינת חיים שלמים "כל עוד נפשי בי אסע לשם", "המקום שלי הוא רק ארץ-ישראל. מה שאני נוסע אני נוסע רק לארץ-ישראל". המסע הוא הזמנה לעולמו הרוחני של רבי נחמן, והעיון בו מפלס שבילים להבנת אישיותו. אבל מעבר לזה ולעומקו של דבר, המסע לארץ-ישראל הוא הזמנה למושג הסוד בכלל ולממד הסוד בחיים ובמציאות. רבי נחמן היה בעל סוד – "רבנו אמר: אני סוד, ואפילו כשאני כבר מגלה את הסוד אף-על-פי-כן אני נשאר סוד". מסעו לארץ-ישראל, והגילוי המתמשך של משמעויותיו הנסתרות של מסע זה ביתרת חייו, ממחישים באופן עמוק ומאלף מהי "תודעת סוד" ומהי "עמידה נוכח סוד". האזנה לרמזים האופפים את סיפור המסע ואת "בחינת נסיעת ארץ-ישראל" והארת הממד הנסתר של המסע והמשמעויות הסמויות בו (סמויות גם מעיניו של הנוסע עצמו), פותחות צוהר להשלכותיה הקיומיות והרוחניות של עמדת סוד כהתגלמותה בחייו של בעל סוד אחד מובהק, רבי נחמן. מתוך כך העיון פותח לנו צוהר גם לתוקפו ולממשותו של הסוד בחיינו ובעולם בכלל.

ד"ר אליעזר מלכיאל גר בתקוע ומלמד פילוסופיה באוניברסיטת בן- גוריון, בבית המדרש חברותא ובמכללת עלמא. מחברם של הספרים כוונה תחושה רגש: סובייקטיביות ודרכי הבהרתה הפילוסופית (מאגנס, תשס"א), חכמה ותמימות: פירוש לכמה תורות וסיפורים של רבי נחמן מברסלב (סדרת יהדות כאן ועכשיו, ידיעות אחרונות, 2005), וספר הילדים יותם נורא כועס (מסדה, 1995). כמו כן פרסם מאמרים פילוסופיים והגותיים בכתבי עת ובאסופות.