חדש על המדף

מ''קורי עכביש'' ל''חומה בצורה'' :
לקטלוג תקשורת במלחמת לבנון 2006
תמר ליבס, זוהר קמפף
מ''קורי עכביש'' ל''חומה בצורה'' :
המלחמה בלבנון בקיץ 2006 היתה הראשונה, שבא בה לידי מיצוי מלא המושג "מלחמה במציאות תקשורתית". על משקל המושג Mediatized Politics ניתן לומר שזו היתה Mediatized War: מטרה ראשית של המלחמה שניהלו צה"ל והחיזבאללה היתה להשפיע על התודעה של היריב. אמצעי התקשורת למיניהם קיבלו משקל יתר בהשוואה למלחמות העבר בניהול שדה הקרב, והיתה להם השפעה על האזרחים בעורף, על הלוחמים ועל מקבלי ההחלטות ברמה הפוליטית והצבאית כאחד.

בעקבות המלחמה נתכנסה קבוצה של חוקרי התקשורת הבכירים בישראל לדיון במשמעות המלחמה והחליטה לערוך סדרת מחקרים בהיבטים שונים של התקשורת והמלחמה. חוברת זו היא השנייה בסדרה והיא עוסקת בביקורת הציבורית הרבה שהיתה בישראל על התנהגות התקשורת בעת המלחמה ועל אופן הסיקור שלה.


פרופ' תמר ליבס מלמדת במחלקה לתקשורת באוניברסיטה העברית בירושלים. שני ספריה האחרונים -
Reporting the Arab Israeli Conflict ו-American Dreams, Hebrew subtitles עוסקים בתקשורת ופוליטיקה בישראל. בימים אלה יצא לאור הספר "כשהאויב נכנס אליי הביתה: טרור ותקשורת בעידן העכשווי", בעריכה משותפת שלה ושל ד"ר פול פרוש. מאמרם של ליבס וקמפף:
"Routinizing terror: Media coverage and public practices, Israel 2000-2004"
פורסם בכתב העת Press/Politics 2007.

זוהר קמפף הוא תלמיד מחקר במחלקה לתקשורת ועיתונאות באוניברסיטה העברית. עבודת הדוקטורט שלו, "התנצלויות בשיח הציבורי בישראל, 2004-1948", נכתבת בהנחייתה של פרופ' שושנה בלום-קולקה. תחומי המחקר שלו הם שיח המדיה, שיח פוליטי, תרבות ויזואלית ופרקטיקות עיתונאיות בעתות מלחמה וטרור.