חדש על המדף

ויווה פיקאסו: פרשנות אסתטית ליצירתו
לקטלוג יגאל ורדי
ויווה פיקאסו: פרשנות אסתטית ליצירתו
הספר ויווה פיקאסו: פרשנות אסתטית ליצירתו מציג תפישה חדשנית ופרשנות חלופית להבנת הקוד האסתטי ביצירתו של פבלו פיקאסו. בגאונותו האיץ פיקאסו את תהליך פריעת הצורה שמאפיין את האמנות המודרנית ואף הוסיף לו ממדים חדשניים. תכלית יצירתו של פיקאסו הייתה לצייר כמו ילד. בהדרגה פרע את הצורה מן הריאליזם ועד לציורי הילדי הסכמטי, ובתהליך זה חשף ישויות צורניות חדשות בשפת הציור. את מכלול סגנונותיו אפשר לסווג במסגרתן של שלוש תמונות עולם עיקריות: ריאליזם אאוקלידי, קוביזם היטלי וסוריאליזם טופולוגי. תמונות העולם הללו, ובעיקר הטופולוגית, הן המפתח להבנת סוד העיוות הצורני ביצירתו. במגוון סגנונותיו היה פיקאסו לא רק מבשר הפוסט-מודרניזם אלא אף חלוץ השאיפה לפוסט-מודרניזם, בניסיונו למצוא סגנון שיאחד את שלוש תמונות העולם.

סוד היצירה של פיקאסו מושתת על חיבור בין קטבים מנוגדים באישיותו, בין ביטחון קיומי מופגן לבין חיל ורעדה מן הכיליון והמוות: בין הדיוניסי לבין האפולוני, כפי שמייצג ציור המינוטאור, המחבר בין החיה לאדם. המיזוג בין הקטבים הקנה לפיקאסו את המתח האקספרימנטלי, שלא הרפה ממנו כל חייו, בחקר המטמורפוזה הצורנית בציור המודרני.

יגאל ורדי נולד ב-1953 בקיבוץ משמר הנגב. למד ציור בארגנטינה באסכולת אנדרה לוט ואנטואן בורדל. השתלם אצל הצירים משה אגמון, רפי לביא, דן שחורי ואוסווולדו רומברג. בוגר לימודי פילוסופיה וגרפולוגיה ובעל תואר שני בפסיכולוגיה קלינית באוניברסיטת תל אביב. מצייר למעלה מארבעים שנה. הציג תערוכות רבות בארץ ובעולם. בהשפעת יצירתו של פיקאסו. גיבש סגנון ציורי חדש: הציור הטופולוגי. זהו ספרו השישי של יגאל ורדי. בהוצאת ידיעות ספרים.