חדש על המדף

רבי נחמן מברסלב: צער העולם וכיסופי משיח
לקטלוג הלל צייטלין
רבי נחמן מברסלב: צער העולם וכיסופי משיח <br>
מתוך פתח דבר

הסופר והמיסטיקן הוורשאי הלל צייטלין כתב רבות על החסידות. צייטלין נולד בשנת 1871 בקורמה שברוסיה הלבנה למשפחה חב"דית, אך החל לכתוב על החסידות באופן מעמיק רק עם בואו לוורשה בשנת 1907 [...] משנת בואו לוורשה ועד למותו בשנת 1942 פרסם צייטלין עשרות מאמרים ומספר קונטרסים על החסידות, לצד פעילות ספרותית ענפה וכתיבה עיתונאית בעברית וביידיש.

בין כתביו אנו מוצאים גם מספר מאמרים וספרים המוקדשים לתורתו של ר' נחמן מברסלב [...] חיבוריו הראשונים על החסידות שלובים בכתיבה הניאו רומנטית בת הזמן, אך למן מלחמת העולם הראשונה ואילך הוא כתב באופן אחר. בתקופה זו פיתח צייטלין השקפות משיחיות ומיסטיות שהשפיעו גם על תפיסתו את החסידות [...] רוב הכותבים על צייטלין מיעטו את היסודות המשיחיים והמיסטיים שבהגותו והמשיכו לראות כתיבתו המאוחרת ביטוי לניאו רומנטיקה [...] הציגו את תקופתו האחרונה באור לקוי [...]

במבוא זה אציג את יחסו של צייטלין אל החסידות בתקופות שונות תוך התמקדות ברקע של כתיבתו עליה ובהתקבלות כתביו. כמו כן אשים דגש על רצונו לחדש את החסידות בימיו ואדון במהותה של חסידות זו, היא ה 'חסידות שלעתיד לבוא'. התמונה המוצגת כאן תשמש רקע לשני החיבורים על ר' נחמן מברסלב שקובצו לספר זה, האחד משנת תר"ע והשני משנת תרצ"ו, חיבורים אלה מאפיינים שני היבטים שונים לא רק בתורת ר' נחמן אלא גם - ואולי בעיקר - בהגותו של צייטלין.

יונתן מאיר