חדש על המדף

למידה בדרך החקר: אתגר מתמשך
לקטלוג עורכת: ענת זהר
למידה בדרך החקר: אתגר מתמשך
למידה בדרך החקר פירושה חיפוש תשובות לשאלות כאשר הלומד פעיל בהבניית הידע שלו. הוא יוצר תובנות חדשות תוך הפעלת מגוון אסטרטגיות חשיבה.

הלמידה וההוראה בדרך החקר רווחת במערכת החינוך בישראל ולכאורה היא ידועה ומוכרת. עם זאת, תלמידים ומורים העובדים בגישת החקר מדווחים על קשיים ותסכולים רבים. לעיתים קרובות מאמץ בית הספר סממנים חיצוניים של החקר, כגון הגשת עבודה, ומזניח את המאפיינים המהותיים יותר של החקר, כגון חשיבה מעמיקה. בעקבות זאת, מסולפת המטרה המרכזית של הלמידה. כתוצאה מכך מתעוררת ביקורת כלפי עצם הגישה במקום לבקר את האופן שבו היא מיושמת ולחשוב איך ניתן לשפרה. המתח בין העיסוק הנרחב בדרך החקר מחד ובין הקשיים הכרוכים ביישום דרך הוראה זו מאידך דורשים לפיכך בירור מעמיק.

ההוראה והלמידה בדרך החקר, והקשיים הכרוכים ביישומם, נדונים בהרחבה ובהעמקה בקובץ זה. הכותבים - חוקרים ישראלים פורצי דרך גם בקנה מידה בין-לאומי - מאירים היבטים תיאורטיים ומעשיים של הוראה ולמידה בדרך החקר, מציגים ניסיונות חינוכיים חדשניים ומביאים מחקרים עדכניים.

אנשי חינוך, חוקרים, סטודנטים, פרחי הוראה, הורים - כל מי שרואה בחינוכו, בהשכלתו ובטיפוחו של הדור הצעיר אתגר מתמשך - יגלה עניין בקובץ זה.


פרופ' ענת זהר, עורכת הספר, מלמדת בבית הספר לחינוך באוניברסיטה העברית בירושלים. בין פרסומיה ספרים ומאמרים רבים העוסקים במעבר מהוראה שעיקרה מסירת מידע להוראה שעיקרה חקר ופיתוח חשיבה.