חדש על המדף

קולנוע ישראלי חדש
לקטלוג אריאל שוייצר
קולנוע ישראלי חדש
מאז תחילת שנות ה-2000, עם היכנסו לתוקף של "חוק הקולנוע" (2001) תפס הקולנוע הישראלי מקום מרכזי בתרבות הישראלית, וגם על מפת הקולנוע העולמי. שורה של במאיות ובמאים צעירים, רובם בוגרי בתי הספר לקולנוע בארץ, פרצו לקדמת הבמה עם סרטים רעננים, לעתים חדשניים מבחינה צורנית, שכמה מהם התאפיינו במידה של חתרנות פוליטית. קולנוע זה הפך במהרה למראה ביקורתית של החברה הישראלית: בהפנותו מבט מורכב, לעתים נועז, אל שסעיה ופצעיה של המדינה, הוא מציע אלטרנטיבה לטיפול הנדוש, הקונפורמיסטי לעתים, של אמצעי התקשורת הדומיננטיים בשאלות חברתיות ופוליטיות.

חלקו הראשון של הספר ממפה את הקולנוע הישראלי החדש באמצעות של קטגוריות תמטיות: השינויים המוסדיים שעבר בתחילת שנות ה-2000, הקולנוע הנשי החדש, רב-תרבותיות בקולנוע הישראלי, ייצוג הדת והמסורת היהודית, הקולנוע הלהט"בי, ביטויי המחאה החברתית בעקבות "הקיץ החברתי" של 2011, הטרילוגיה ה"פוסט-טראומטית" של מלחמת לבנון, הקולנוע הדוקומנטרי החדש (פרק המתמקד ביצירתו של אבי מוגרבי).

חלקו השני מוקדש לראיונות עם כמה מהיוצרים המובילים בקולנוע הישראלי החדש: רפאל נדג'ארי, קרן ידעיה, ערן קולירין, רונית אלקבץ, דוד וולך, ארי פולמן, שמואל מעוז, ירון שני, דובר קוסאשווילי, מני יעיש ונדב לפיד.

את אחרית הדבר לספר כתב ארי פולמן, בן מחזורו של אריאל שוייצר בחוג לקולנוע באוניברסיטת תל-אביב. פולמן עומד על המהפכה שחוללו בני דורו בקולנוע הישראלי והמעבר של חלק מהבמאים מעשייה טלוויזיונית לקולנוע.