חדש על המדף

אמנות, אדריכלות: סיבכת קשרים, תסבוכת, תסביך
לקטלוג האל פוסטר
אמנות, אדריכלות: סיבכת קשרים, תסבוכת, תסביך
האל פוסטר בספרו אמנות, אדריכלות: סיבכת קשרים, תסבוכת, תסביך, טוען כי עצם היחסים בין אמנות לאדריכלות הם גורם פעיל באיפיוניה של התרבות העכשווית. אם אדריכלים דוגמת זאהה חדיד או הרצוג ודה מרון שואבים מן האמנות על מנת לחדש את העיצוב האדריכלי, האדריכלות מצידה היא מרכיב מחולל שינוי ובעל השלכות בציור, פיסול וקולנוע. פוסטר מנתח את מה שהוא מכנה "סגנון גלובלי" באדריכלות של נורמן פוסטר, ריצ'רד רוג'רס ורנצו פיאנו, ומציג אותו כאנלוגי ל"סגנון הבינלאומי" של לה-קורבוזיה, גרופיוס ומיס ון דר רוהה. סגנון גלובלי זה, הוא טוען, יותר מכל עבודת אמנות, הוא מראיתה של המודרניות העכשווית על מאווייה, אשליותיה וכשליה.

הרטוריקה הפוליטית-כלכלית-חברתית של צורות, תפיסת חלל וחומרימם – והשלכותיה, וכן הפער בין עיגון בממשי לבין אפקט צרוף, וגם המתח הדיאלקטי בין הליטרלי לבין הפנומנלי, נמצאים בלב הדיון שבספר. אופני הניתוח של פוסטר והכלים הניאו-מרקסיסטיים, בין היתר, המשמשים אותו, ממחישים כיצד "סיבכת הקשרים, התסבוכת והתסביך" ביחסי אמנות-אדריכלות הם גורם מרכזי כיום גם במערך החברתי-כלכלי הרחב ויש להם חלק בתעשיית התודעה.

האל פוסטר הוא פרופסור לאמנות ולארכיאולוגיה באוניברסיטת פרינסטון ואחד מעורכי כתב העת וסדרת הספרים לאמנות, תיאוריה, ביקורת ופוליטיקה, "אוקטובר". מבין ספריו (הראשון להלן כעורך): The Anti-Aesthetic: Essays on Postmodern Culture; Compulsive Beauty; The Return of the Real; Design and Crime... שניים ממאמריו המוקדמים יורת של האל פוסטר הופיעו בכתב העת "המדרשה" 9, 13.