חדש על המדף

מערכת לאבחון כתיבה עיונית : מדריך עיוני ויישומי למורים, למרצים ליועצים, למאבחנים ולמטפלים
לקטלוג אורית דהן, יעל מלצר, נעמי הדס לידור
מערכת לאבחון כתיבה עיונית : מדריך עיוני ויישומי למורים, למרצים ליועצים, למאבחנים ולמטפלים
מיומנות הכתיבה היא בסיס לחיים אקדמיים, מקצועיים ואישיים. למרות חשיבותה הושם דגש מועט לאורך השנים על הוראה, על אבחון ועל הערכה המכוונים לשיפור הכתיבה העיונית. בהיותה מיומנות נרכשת חשוב לאפשר ללומד להתנסות בה במצבי למידה מושכלים ומכוונים, ולהיעזר בכל אבחון הבוחנים את תהליך הכתיבה, את תוצריה ואת תפיסת הכותב את עצמו.

מלכ"ע היא מערכת לאבחון כתיבה עיונית, המיועדת למאבחנים דידקטיים ולמורים המלמדים כתיבה. המערכת נבנתה לפני כעשר שנים, והיא משמשת עד היום לבניית תכניות להוראת כתיבה עבור סטודנטים עם ליקויי למידה, הלומדים במכינות הקיץ של מרכז התמיכה "חממה" במכללה האקדמית תל-חי. כמו כן היא יכולה לשמש לאבחון ולשיפור הכתיבה העיונית של תלמידים מגיל עשר. המערכת בוחנת את תהליך הכתיבה, את איכות הכתיבה ואת תפיסתו העצמית של הכותב. היא מורכבת מחמישה כלים אלה:
(1) שאלון ללומד לפני הכתיבה;
(2) דף הנחיות לתצפית;
(3) מחוון כתיבה ממוחשב אישי וקבוצתי, המשמש לאבחון מצבו של הכותב (פרטני או קבוצתי), לבניית תכנית עבודה ולבחינת ההתקדמות;
(4) דף לבחינת יכולת אישית;
(5) שיחה רפלקטיבית לאחר הכתיבה.

לספר מצורף תקליטור (CD) המכיל את המערכת המוצגת בספר, על כל הכלים שבה.