חדש על המדף

גוגל: סוף העולם שהכרנו
לקטלוג קן אולטה
גוגל: סוף העולם שהכרנו
רק לפני כעשור גוגל שינתה את הדרך שבה אנו עובדים וחיים, ואגב כך שינתה תעשיות שלמות: פרסום, עיתונות, הוצאה לאור, טלוויזיה, טלפונים, ניווט... סיפורה של גוגל הוא סיפור של אגדה מודרנית.

למרות אופיה הסודי של גוגל, קן אַוּלטה נהנה מגישה חופשית וחסרת תקדים למייסדי גוגל, לארי פייג' וסרגיי בְּרין, ל"מבוגר האחראי" אֶריק שמידט, ולכמאה וחמישים עובדים של גוגל בהוֹוה ובעבר. הוא לוקח אותנו אל תוך "הגוגלפְּלֶקְס", אל ישיבות הנהלה סגורות ומיפגשי יום שישי של ה"גוגלאים". שם הוא מוצא תרבות המוּנעת על-ידי מהנדסים מבריקים שמוכנים לטלטל את דרך העשייה של כל דבר כמעט. הניתוח שלו מסביר יפה כיצד הפכה גוגל לחברה מוצלחת כל כך – ומדוע היא עלולה למעוד.

אַוּלטה מתאר את החדשנות של גוגל, החל מיומה הראשון, כמעט בכל תחום שאליו היא נכנסת. הוא מביא את סיפורם של שני המייסדים, ומספר גם על הכשלונות (כן, היו כאלה) והניגודים שבתוך החברה: המתח התמידי בין הגדילה וההתפשטות לבין המוֹטוֹ שלה: "אל תהיה רע"; הניגוד בין השאיפה לאסוף עלינו כמה שיותר מידע לבין השמירה על פרטיות. הפער בין האופי הניהולי של המייסדים לבין הגודל האדיר של החברה.

אַוּלטה מיטיב לתאר את מגבלות הגישה אשר לפיה אלגוריתם מתמטי יספק את התשובה הנכונה ל(כמעט) כל בעיה. ובעיקר, אַוּלטה חושף את הסכנות האורבות לגוגל מכל עֵבר: הוא מראיין בכירים מענפי הפרסום, הטלוויזיה, העיתונות, המולו"ת, הטלפוניה ורגולטורים: החל בטייקוּנים כמו מארְק צוקרברג וביל גייטס, דרך מנהלים של חברות תקשורת שמוכרים פירסום במיליארדי דולרים ושׂרדו תהפוכות רבות בחייהם העסקיים, וכלה בפעילי זכויות הפרט החוששים מן היכולת הכמעט דמיונית של גוגל לאסוף עלינו מידע. והוא משוכנע בדבר אחד: האנשים האלו לא מרימים ידיים.