חדש על המדף

הליכה אל עבר הלילה: רציונליות וזהות בקולנוע הגרמני לפני עליית הנאציזם
לקטלוג עופר אשכנזי
הליכה אל עבר הלילה: רציונליות וזהות בקולנוע הגרמני לפני עליית הנאציזם
סרטי הקולנוע שהופקו בגרמניה בימי רפובליקת ויימר הלהיבו את דמיונם של חוקרים שביקשו לאתר בהם את המקורות ההיסטוריים, התרבותיים והאידיאולוגיים של הנאציזם. את העיסוק התכוף בטירוף, במוות ובהתפרקות המוסדות הבורגניים פירשו כמבשרה וכמעודדה של עליית היטלר לשלטון. ב הליכה אל עבר הלילה מציע המחבר קריאה חדשה של התרבות הפופולרית הגרמנית בשנים שקדמו להתבססות המשטר הנאצי. יוצריו של "הקולנוע הלאומי הגרמני" בוויימר, רבים בהם יהודים ומהגרים, ביקשו לתרום לכינונה של קהילה בורגנית נאורה ומתקדמת שתיאבק בהתפשטותן של גישות שמרניות ולאומיות. יוצרי קולנוע זה, כך עולה מצפייה בו ומניתוחו, לא עודדו את עלייתה של המפלגה הנאצית ואף לא "רמזו" על אפשרות כזאת.

המחבר נדרש למגוון רחב של סרטים, ובהם רבים שאינם כלולים בקאנון המוכר לחוקרים, ומסיק מסקנות מרתקות על ניסיונם של יוצרי קולנוע מקוריים לדמיין חברה המתגברת על מצוקותיה. המרחב הציבורי הגרמני המשתקף בסרטים אלה, שנים לפני השתלטותו של הטירוף הנציונל-סוציאליסטי, הוא מורכב ורב-ממדי. הקהל הגדול שנהר לאולמות הקולנוע בוויימר היה שותף מלא למצוקות שהטרידו את יוצרי הקולנוע.

ד"ר עופר אשכנזי הוא עמית במרכז קבנר-מינרבה להיסטוריה גרמנית ומלמד היסטוריה באוניברסיטה העברית בירושלים.