חדש על המדף

פנים ומסכה ביצירותיו של אוסקר ויילד
לקטלוג רבקה איילון
פנים ומסכה ביצירותיו של אוסקר ויילד אוסקר ויילד (1854-1900) אימץ ביצירתו את המושג מסכה והעניק לה לא רק את המשמעויות שהיו לה בתרבות בת זמנו (האדם זקוק למסכה על-מנת לגלות את האמת), אלא אף חזה ופיתח בכתביו את המשמעות שתינתן לה בתרבות הפוסט-מודרנית (המסכה היא הפנים היחידים של האדם(.

ויילד כתב לידיד: "בתקופה וולגארית כמו שלנו הכל זקוקים למסכות". ואמנם, נראה שהכפילויות בחייו שימשו לו נקודת מוצא פורה ליצירה שבה שימשה המסכה מושג אידיאולוגי: הוא היה אירי שחי באנגליה, פרוטסטנטי שרצה להטביל עצמו לקתוליות, הומוסקסואל הנשוי לאשה, אסתטיקן שהיה גם בעל השקפה סוציאליסטית..

הספר עוסק במרבית יצירותיו של ויילד, שנכתבו כמעט בכל הז'אנרים המצויים: שירה, מסה, דרמה, רומן, סיפור קצר, נובלה, וידוי. הספר אינו עוסק רב בחקר מושג המסכה ביצירות השונות של ויילד, אלא גם בחקר הז'אנרים שבהם כתב ובאופן שבו נטל את תכונות הז'אנר והפכן על פיהן - גם זה מעשה מסכה.

על הספר: "בספרה זה חוקרת ד"ר רבקה איילון בכשרון רב את יצירתו הענפה והמורכבת של אוסקר ויילד, ומראה כיצד המסכה לרבדיה השונים מהווה תשתית עומק להתמודדות חדשה ומהפכנית עם יצירת ויילד. במחקרה חושפת המחברת את העובדה כי ´האמת הפנימית´ ביצירתו של אוסקר ויילד נמצאת הרבה מעבר לאסתטיציזם נהיליסטי-דקדנטי, כפי שסברו חוקרים רבים עד כה. ד"ר איילון מגישה לחוקרי יצירת ויילד ולשוחריה מחקר חדשני, המרענן ואפילו מפתיע בתעוזתו המשכנעת" (פרופ´ יהודה פרידלנדר, אוניברסיטת בר-אילן.

רבקה איילון היא בעלת תואר שלישי מהחוג לספרות משווה באוניברסיטת בר-אילן ומלמדת במכללת לוינסקי ובבית-ספר תיכון בכפר-סבא

פירסמה עד כה שלושה ספרי שירה:
הקערה הקרויה חיים, הוצאת הקיבוץ המאוחד, 1997
אשה מצמחת בטן, הוצאת כרמל, 2001
רק ציור דק, הוצאת כרמל, 2008