חדש על המדף

טקסט תאוריה פרשנות
לקטלוג מסעוד חמדאן
טקסט תאוריה פרשנות
אמנות היא תפיסת מציאות על פי הדמיון. באמצעות הדמיון מתפקדת האומנות ככלי יצירתי לביטוי, עיצוב, ייצוג ושיקוף רוח היוצר והזמן והמקום הפסיכו-תרבותיים. בספר טקסט תאוריה פרשנות נעשה ניסיון לבחון את תרומת השימוש בכלי מחקר מדיסציפלינות שונות לניתוח יצירות ספרותיות ותאטרוניות להבנתן. עולה ממנו כי האומנות יוצרת אמת בעלת ערך ומשמעות אנושיים והיא אספקלריה לתקופות שונות, לרב-גוניות תרבותית ולמזגים אנושיים.

הקורא מתוודע בחלקו הראשון של הספר למושגי יסוד של תאוריות מתחומי הפילוסופיה של האסתטיקה, הסוציולוגיה הספרותית, האנתרופולוגיה התרבותית והפסיכולוגיה, פרי עטם של הוגי דעות וחוקרים כגון ניטשה, בחטין וולפלין, קרוצ'ה, סטור, שוהם ואחרים. נקודת המוצא המשותפת של התאוריות הללו והציר המרכזי שסביבו הן חגות היא ההגות הבינארית המעצבת את תפיסתה על ידי הדגשת קיומה של שניות קוטבית ברוח האדם. לשניות זו, העוברת כחוט השני ביצירת ובזרמים ספרותיים ואמנותיים, שמות וגוונים שונים: האפולוני והדיוניסי (תבונה ואינסטינקט), הקרנבלי והאנטי קרנבלי (דיאלוגי ומונולוגי), הרנסנסי והבארוקי, הרומנטי והקלסיציסטי, הסיזיפי והטנטלי, הסכיזואידי והמאני-דפרסיבי.

הפרשנות של יצירות ספרותיות לאור התאוריות הללו – בחלקו השני של הספר – מתמקדת ביצירות שניזונו מתרבויות שונות ונכתבו על ידי יוצרים שונים ובתקופות שונות: "טוניו קרגר" מאת מאן, "המלט" מאת שייקספיר, "נישואיו של מר מסיסיפי", ו"מלאך ירד בבלה" מאת דירנמט, "המאהב" מאת א"ב יהושע, "ההרפתקה של ראשו של ג'אבר" מאת ונוס, "מלכת אמבטיה" ו"הפטריוט" מאת לוין, "יוצר הגשם" מאת לחאם ומושל יריחו מאת מונדי.

ד"ר מסעוד חמדאן , מחזאי, משורר ואיש קולנוע. מרצה בכיר בחוג לתאטרון ובחוג לשפה ולספרות ערבית באוניברסיטת חיפה. יצירתו ומחקריו זיכו אותו בפרס ראש הממשלה ליצירה בערבית (1984), פרס בית הגפן לתאטרון (1987), פרס המחקר הספרותי על שם ליס מילר (1998), פרס המחקר של קרן מפעל הפיס על שם מיכאל לנדאו (2000), ופרס המחקר על שם יצחק רבין – מרכז יצחק רבין לחקר ישראל (2001). ספרו הקודם Poetics, Politics and Protest in Arab Theatre: The Bitter Cup and the Holy Rain יצא לאור בהוצאת Sussex Academic Press ב- 2006