חדש על המדף

על הפרישות: ארבע מסות
לקטלוג מיכל בן-נפתלי
על הפרישות: ארבע מסות
ספרה של מיכל בן-נפתלי, על הפרישות, מכיל ארבע מסות - "על הפרישות", "על הצער", "על הכאב", "על רצינות ומשחק".
המסה הראשונה, "על הפרישות", דנה בתנאי הקיום של הפורש, הן בממד האינטלקטואלי והן בממד הגופני. הגוף, הנדון כאן לאחר החלמתו, כמו מותיר את הנפש לבדה, היא הרגילה לגוף חולה כדי לממש את פרישותה. כך, ללא תביעתו המוחלטת של הגוף, נוצר מבט שואל, המבקש לשוחח על אפשרויות היצירה המעורבות, בייחוד במרחב הישראלי, מתוך עמדת הפרישות.

המסה "על הצער" - זוכת פרס המסה הטובה של עיתון הארץ (2008) - נעה דרך שיריה של דליה רביקוביץ בנתיב הצער הפרטי, "הצער שלנו ההגון", מן הילדות ועד המוות. למסה זו חוברת המסה "על הכאב", הפעם בתנועה בין שלוש משוררות - לאה גולדברג, דליה רביקוביץ ותרצה אתר. המסה מתבוננת בכאב הגוף ובכאב שנלמד מידי אחרים, בכאב שהולכת ומודרת אפשרותו לבוא לידי ביטוי ברבים. מיכל בן-נפתלי נעה בין כאבה של לאה גולדברג, "כאב סתמי, כאב משמים, כמו האמונה", לכאב הקמאי המופיע אצל דליה רביקוביץ לכאב העצור, הנרתם כמעין משיח פרדוקסלי, אצל תרצה אתר. המסה האחרונה, "על רצינות ומשחק", נעה במקביל בנבכי זיכרון ילדות של המחברת ובנבכי הסיפור הנודע של פרויד על משחק נכדו, היוצר הדמיה להיעלמותה ולשיבתה של אימו - מהו גבול המשחק ועד כמה רציני הוא הסילוק מן המשחק? כיצד תוכל זו, ה"רצינית מדי", להשתתף במשחק? מהו סופמשחק?

ביד אמן משלבת כאן מיכל בן-נפתלי תובנות ביחס ליכולת החברות והפרישה, ליכולת הכלת הכאב והצער, אלו הנעים בין גוף ונפש ויוצקים את זה ואת זו בדמותם. ארבע המסות המופיעות כאן הן מופת של עומק מחשבתי, המובא בשפה שאינה אקדמית מחד גיסא ואינה סיפורית מאידך גיסא, כאשר תחת פני השטח של הכתיבה זורמת מיטב המחשבה המערבית בשיא מאופק.