חדש על המדף

מעבר לעולם העבודה וקידום תעסוקתי:
תכניות בעבור בני נוער וצעירים בסיכון בארצות הברית ומדינות נוספות ב- OECD - סקירת ספרות
לקטלוג פאולה כאהן-סטרבצ'ינסקי, ליאת יורוביץ
מעבר לעולם העבודה וקידום תעסוקתי:<br> תכניות בעבור בני נוער וצעירים בסיכון בארצות הברית ומדינות נוספות ב- OECD - סקירת ספרות
תעסוקה הינה מנוף לחיי רווחה עתידיים טובים יותר בעבור בני נוער וצעירים, בכלל, ובעבור בני נוער וצעירים בסיכון, בפרט. שוק העבודה במאה ה-21 משתנה תדיר, וכך גם אופי הכישורים הנדרשים בו ורמתם. לפיכך, מערכת החינוך צריכה להתאים עצמה למציאות זו ולשלב, לצד ההכשרה המקצועית הספציפית, גם הקניית כישורים גנריים אשר יהוו "ארגז כלים" לכל עיסוק בו ישתלב התלמיד עם הגיעו לשוק העבודה, ויהוו מנוף להמשך למידה (BIAC, 1999).

לאור הנאמר לעיל, הקניית כישורים והכנה למעבר לעולם העבודה הינם חשובים בעבור כלל בני הנוער. חשיבותם אף גבוהה יותר כאשר מדובר בבני נוער וצעירים חסרי תעודות וכישורים, אשר נשרו ממערכת החינוך, או שסיימו אותה ללא תעודה או כישורים שמקנים כרטיס כניסה לעולם העבודה. צעירים אלה יחוו את הקושי הגדול ביותר בכניסה לשוק העבודה והם בעלי סיכוי גבוה יותר להיות תלויים במערכת הרווחה בבגרותם (OECD & CPRN, 2005; Miller et al, 2003).

לפי Kazis & Kopp (1997), בפני בני נוער וצעירים בסיכון עומדים חמישה חסמים מרכזיים בהגיעם לשוק העבודה: א. שינויים מבניים במשק, אשר באים לידי ביטוי בסוג העבודות הזמינות ובמיקומם של מקומות העבודה [...] ; ב. אי-התאמה בין כישוריהם של בני נוער וצעירים משכבות חלשות לבין צורכי המעסיקים ; ג. אפליה ודעות קדומות של מעסיקים [...] ד. השפעה קהילתית ומשפחתית המקדמת עמדות והתנהגויות שליליות בנושא עבודה ; ה. היעדר כוח והשפעה של מערך השירותים לבני נוער - שירותים לבני נוער מתקשים פעמים רבות ליצור רצף טיפולי בין המערכות השונות, הן בטיפול שניתן לבני הנוער בו-זמנית על ידי מספר גורמים והן בטיפול בהם לאורך זמן. [...]

מערכות המעבר מעולם הלמידה לעולם העבודה, מכוונות להציע פתרון לפחות לחלק מהבעיות שצוינו לעיל. [...]

מטרת הסקירה הנוכחית היא למפות את המערכות התומכות במעבר לעולם העבודה ואת הממשקים הקיימים בין מערכת החינוך לבין שוק העבודה במדינות שונות. מיפוי זה ישמש בסיס להבנה מעמיקה של יתרונות וקשיים של מערכות מעבר שונות, והסוגיות הכרוכות בהפעלתן האפקטיבית. [...]