חדש על המדף

לגדול אחרת: עולמם הרגשי והחברתי של ילדים
בעלי לקויות למידה, קשב וריכוז
לקטלוג רונית פלוטניק
לגדול אחרת:  עולמם הרגשי והחברתי של ילדים<br> בעלי לקויות למידה, קשב וריכוז
לקות למידה ולקות קשב וריכוז שייכות לקבוצת הפרעות המקשות על ילדים ומתבגרים בתחומי חיים שונים; ובעיקר כאשר הם נדרשים להשתלב במערכות לימודיות וחברתיות כאחד. למרות היותן כביכול סמויות מן העין, הן יוצרות מצב נפשי-רגשי ייחודי אצל הילד או הנער, שהרי ההתפתחות הרגשית וההתנהגותית אינה תהליך נפרד מן ההתפתחות השכלית שלו.

בגישה התפתחותית רב-תחומית זו בוחן הספר את כל פרקי חייו של הילד מלידה עד בגרות: הוא מעמיד מודל אינטגרטיבי המדגיש את השפעתן של כלל ההפרעות הנוירולוגיות על עולמו הרגשי והחברתי של מי שסובל מלקות זו או אחרת, וכמובן – על הוריו. בד בבד עם תיאור התפתחותו השונה של הילד מתואר בתשומת הלב מיוחדת "הקול ההורי" של הורים לילידם לקויי למידה-קשב-וריכוז במהלך גידולם.

מתוך הבנת הקושי הרגשי והחברתי כחלק מן הלקות – דהיינו: מתוך הבנת "השפה הלקותית" – מציעה ד"ר פלוטניק מודלים להתערבות ולסיוע של המבוגרים בסביבתו של הילד: בבית, בבית הספר ובחברת הילדים. התערבות בדרך זו מאפשרת להורים, למחנכים ולמטפלים לפעול בשפה אחת מתוך הבנת הלקות וללא שיפוט מוטעה של התופעות הגלויות. "הוראה מתקנת חברתית" היא השפה החדשה והאחידה לכולם. הספר מעלה באופן מפורט את העקרונות ואת ההנחיות המעשיות להוראה מתקנת חברתית והורית, ובכלל זה – להוראה מתקנת קבוצתית להקניית מיומנויות חברתיות.

הספר שלפנינו מציע מענה אופטימי ורב סיכויים למצוקתם החברתית של ליקויי למידה-קשב-וריכוז, ובכך הוא עתיד לתרום לאושרם שלהם ושל הוריהם.

ד"ר רונית פלוטניק, פסיכולוגית חינוכית התפתחותית, היא יועצת בכירה להתפתחות הילד בת.ל.מ – התחנה לטיפול בילד ובמשפחה, ומרצה בסמינר הקיבוצים. הנודע בין ספריה "שנינו ביחד וכל אחד לחוד – ספר הדרכה להורי תאומים בגיל הרך".