חדש על המדף

רטוריקה של ביקורתיות: ביקורת מאתגרת, ביקורת מאשרת והעיתונות הישראלית במלחמת לבנון השנייה
לקטלוג נייגר, מוטי
רטוריקה של ביקורתיות: ביקורת מאתגרת, ביקורת מאשרת והעיתונות הישראלית במלחמת לבנון השנייה
במחקר זה ביקשנו לבחון את השימוש ברטוריקה של ביקורתיות במהלך סיקור מלחמת לבנון השנייה. נקודת המוצא של מחקר זה היא הדיון הענף בשאלה האם העיתונות הישראלית הייתה ביקורתית מספיק, או, לחילופין, ביקורתית מדי במהלך המלחמה. טענתנו היא שדיון זה חייב להתקיים תוך הפניית תשומת לב "פנימה" אל הטקסטים העיתונאים עצמם, והתמקדות בשאלות היסוד מהו טקסט ביקורתי עיתונאי? מהם האמצעים בעזרתם מייצרים עיתונאים טקסטים כאלו? וכיצד משתמשים העיתונאים בטקסטים כאלו ככלים לכינון סמכותם המקצועית? בכדי להתמודד עם סוגיות אלה מציע המחקר שני מודלים תיאורטיים המאפשרים פירוק של טקסטים עיתונאיים ביקורתיים, הבחנה בין סוגים שונים של רטוריקה ביקורתית, והמשגה של ההבדלים המשמעותיים בין סוגי ביקורת. ההבחנה המרכזית העולה מניתוח הטקסטים על פי המודלים נוגעת להבדלים שבין "ביקורת מאשרת", המקבלת את הנחות היסוד של הממשל ובין "ביקורת מאתגרת", הקוראת תגר על הנחותיו. מכאן אנו טוענים כי הצגה של "ביקורת מאשרת" כמו גם הצגות ביקורת מפי "אחרים" (ראשי מדינות בעולם, דיפלומטים זרים, ערבים אזרחי ישראל ועוד) הם כלים רטוריים המאפשרים שיכוך של אחת הדילמות המרכזיות המובנות בסיקור קונפליקט, והיא המתח בין האומה למקצוע, הנובע מהשייכות הבו-זמנית של העיתונאים המסקרים לקהילה הלאומית ולקהילה המקצועית.

ד"ר מוטי נייגר הוא מרצה בכיר בבית הספר לתקשורת במכללה האקדמית נתניה ומשמש כיו"ר האגודה הישראלית לתקשורת. תחומי המחקר שלו הם שיח העיתונות, תרבות פופולארית והתפקיד החברתי של מתווכי התרבות.

ד"ר אייל זנדברג הוא מרצה בבית הספר לתקשורת במכללה האקדמית נתניה. תחומי המחקר שלו הם פרקטיקות עיתונאיות בזמן קונפליקט, זיכרון קולקטיבי ותרבות פופולארית.

ד"ר אורן מאיירס הוא מרצה בחוג לתקשורת באוניברסיטת חיפה. תחומי המחקר שלו הם פרקטיקות וערכים עיתונאיים, זיכרון קולקטיבי ותרבות פופולארית.
כמו כן , השלושה משתפים פעולה במחקר, הממומן על ידי הקרן הלאומי למדע, בנושא " זיכרון קולקטיבי בעידן תקשורת מסחרית רב ערוצית: שידורי טלוויזיה ורדיו ביום הזיכרון לשואה ולגבורה בישראל, 1987- 2007 ".