חדש על המדף

דימוי המגזר היהודי ומוסדות המדינה
בתקשורת הערבית בישראל
לקטלוג ד"ר חליל רינאוי
דימוי המגזר היהודי ומוסדות המדינה<br> בתקשורת הערבית בישראל
מחקר זה, הראשון מסוגו, מנסה להתמודד עם השאלה איך אמצעי התקשורת הכתובה בשפה הערבית בישראל מסקרים את הממסד המרכזי במדינת ישראל והרוב היהודי. החדשנות שבו מתבטאת בכך שלא רק שהוא חקר את תפקוד המדיה הערבית בישראל בסיקורה את המגזר היהודי, אלא, גם בזה שהיא תורמת באופן כללי בהבנת תהליך הסיקור העיתונאי של ה"אחר" בכלל, במיוחד בנסיבות קונפלקטואליות בתוך גבולותיה של המדינה הריבונית, וזאת בניגוד לרוב העבודות שחקרו סיקור ה"אחר" בתקשורת, כאשר ה"אחר" הוא גורם חיצוני שנמצא בקונפליקט עם הקולקטיב שהעיתונות שלו נחקרת. בעבודה זו ניסינו להשיב על השאלה הבאה: האם השייכות הלאומית-אתנית-דתית של העיתונאי מצד אחד, או שיקולים כלכליים ואחרים של המוסד התקשורתי מצד שני, והתנאים הפוליטיים-ביטחוניים (עימות מול רגיעה) מצד שלישי, משפיעים על סיקור ה"אחר" (הקולקטיב האחר שנמצא במערכת יחסים מתוחים-פייסניים איתו) במערכות התקשורת של קולקטיב מסוים, או שמא השיקולים הפרופסיונליים המנחים את העיתונאי "שומר הסף" ממשיכים להנחות אותו בכל זמן ומצב? לצורך זה נבחרו ארבעה עיתונים ערביים מרכזיים: שניים מפלגתיים, ושניים – עיתונים מסחריים פרטיים. נעשתה בדיקה כמותנית ואיכותנית עפ"י קריטריונים שנקבעו מראש של שמונה גיליונות מכל אחד מארבעת העיתונים בשתי תקופות שונות. התקופה הראשונה - חודש נובמבר 1995, אחרי חתימת הסכמי אוסלו, שהיה חודש של רגיעה ופיוס בין שני העמים באופן יחסי. והתקופה השנייה היא חודש נובמבר 2000 שהיה השיא של תקופת המתח אחרי מאורעות אוקטובר 2000 ופרוץ האינתיפאדה השנייה.

ד"ר ח'ליל רינאוי הוא מרצה וחוקר בתחום הסוציולוגיה והתקשורת בחוג למדעי ההתנהגות במסלול האקדמי של המכללה למינהל בראשל"צ ובמכללה האקדמית גליל מערבי בעכו. ד"ר רינאוי הוא מומחה בתחום החברה הערבית הפלסטינית בשטחים וזו של העולם הערבי, ובמיוחד - השפעת תהליכי הגלובליזציה על החברות הלוקאליות בעולם הערבי, במיוחד – תחום התקשורת. רינאוי הוציא לאור שני ספרים: "החברה הערבית בישראל: סדר יום אמביוולנטי" בשפה העברית, והשני - בשפה האנגלית, תחת השם
"Instant Nationalism: Mc Arabism, Al-Jazeera and Transnational Media in the Arab World",
בנוסף למספר רב של מאמרים בנושא התקשורת, כאשר האחרון בהם היה על הצגת הפלסטינים בשני הצדדים של הקו הירוק בתקשורת בשפה העברית בישראל.