חדש על המדף

כתב אישום: ליקויי למידה, נשירה ועבריינות
לקטלוג עמלה עינת, תומר עינת
כתב אישום: ליקויי למידה, נשירה ועבריינות
פשע, חוסר ביטחון אזרחי ופחד הם ממאפייני החברה בעת הזו. עם זאת, ככל שהנושא נחקר כן מסתבר שאין כאן בעיה "טבעית" אלא חברתית, ומעל לכל בעיה פוליטית. הספר שלפנינו מציג מחקר החודר לנפשם של אסירים ולנרטיב האישי שלהם, ומעניק לנו הבנה חדשה באשר לגורמים שכיוונו רבים מהם אל הפשע.

כ-70% מהאסירים הפליליים בישראל, כולם חניכי חוק חינוך חובה, נמצאו סובלים מליקויי למידה מובהקים. הם נשרו ממערכת החינוך כבר בבית הספר היסודי, ולפי עדותם ופרשנותם קיים קשר משמעותי בין יחסה של המערכת לכישלונם הלימודי ובין נשירתם והידרדרותם לעבריינות. אין ספק שניתן היה לשנות אצל חלק מהאסירים את כיוון החיים אילו ננקטו איתור מוקדם של לקות הלמידה, תמיכה רגשית וטיפול יעיל.

אי עשייה והתכחשות למצוקה זו משמען, היום, הפקרה מדעת של ילדים רבים לסכנה ממשית, שתוצאותיה הרות אסון ליחידים ולחברה הישראלית כולה.

הקריאה בספר חייבת לעורר הורים ומורים לאחריות הגדולה המוטלת עליהם באשר לשהות הילדים בבית הספר. האחריות הראשונה במעלה מוטלת על מערכת החינוך, שחייבת להתנער מן האדישות הבלתי נסלחת בנושא זה ולטפל במצוקתם של ליקויי הלמידה.


ד"ר עמלה עינת היא ראש תחום הטיפול הרגשי במרכז התמיכה לסטודנטים לקויי למידה במכללה האקדמית תל חי. ספריה האחרונים על ליקויי למידה - מפתח לדלת נעולה; לפרוץ את מחסום הדיסלקסיה ; הורים מול מחסום הדיסלקסיה; דימוי עצמי במראת הדיסלקציה ; מורים במילכוד - יצאו בהוצאת הקיבוץ המאוחד, קו אדום.

ד"ר תומר עינת הוא חבר סגל במכללה האקדמית כנרת בעמק הירדן ובמכללה האקדמית עמק יזרעאל, מרצה לקרימינולוגיה באוניברסיטת בר- אילן ובאוניברסיטת חיפה. ספרו שפה אסורה: החיים והמילים בין כותלי הכלא, יצא לאור בהוצאת שוקן.