חדש על המדף

ומספסל הלימודים לוקחנו: הישוב לנוכח שואה ולקראת מדינה
בספרות הילדים הארץ-ישראלית, 1939 - 1948
לקטלוג יעל דר
ומספסל הלימודים לוקחנו: הישוב לנוכח שואה ולקראת מדינה <br>בספרות הילדים הארץ-ישראלית, 1939 - 1948

ספרות הילדים שנכתבה בארץ ישראל בתקופת היישוב היהודי מילאה תפקיד מרכזי בעיצוב עולמו,ערכיו ובחוויותיו של הדור הצעיר. עד תחילת שנות הארבעים של המאה העשרים סיפר הזרם ההגמוני בספרות זו על ההגשמה הציונית- סוציאליסטית והציג את הדור העברי הגדול בארץ כניגודו המוחלט של היהודי בגולה. במהלך מלחמת העולם השנייה ולנוכח הידיעות על השואה המתרחשת באירופה,ובתקופת המאבק בבריטים, השתנה הסיפור לילידים באופן דרמטי הן בתכניו והן בדגמיו הספרותיים. שינוי זה הותיר רישום עמוק על התרבות העברית בכללה.

בספרה ובספסל הלימודים לקחנו מתארת יעל דר כיצד התגייסו סופרי הילדים בארץ ישראל לספר סיפור חדש שבמרכזו לחימה והקרבה של צעירים המראים את הדרך לדור האבות. בד בבד מראה המחברת שספרות הילדים לא התעלמה מהידיעות על חורבנה של יהדות אירופה. אף שלכאורה אפשר היה לצפות שספרות המיועדת לצעירים תבקש לחסוך מהם את הידיעות על ההשמדה,דווקא היא הייתה זו שהזדרזה לספר את סיפור האסון. בהתייחסויות הספרותיות המגוונות והרבות לשואה בזמן התרחשותה אף הקדימה ספרות הילדים את סיפר השואה למבוגרים.

הספר מציג את הסיפור הצבאי- לאומי ואת סיפור הזיקה לאסון יהדות אירופה שסופרו לילדים במלוא מורכבותם. המחברת גם מראה כיצד נזנחו מקצת הדגמים הספרותיים שעסקו בשואה בשנות המאבק בבריטים, וכיצד לקראת קום המדינה מיזגה ספרות הילדים את גבורתם של צעירי היישוב ואת סיפור השואה למסכת נחושה של לקח לאומי.

הספר פורש יריעה רחבה של היצירה הספרותית לילידים ולנוער בשנות הארבעים מאת סופרים ממרכז הבמה ומשוליה ומנתח בפירוט כמה יצירות מכוננות. בתוך כך הוא זורה אור על החברה והתרבות באותן שנים ומערער על מוסכמות בנוגע לעמדתו של היישוב לשואת יהודי אירופה.


ד"ר יעל דר מלמדת באוניברסיטת תל אביב ובמכללת ספיר ומשמשת כמבקרת ספרי הילדים של עיתון "הארץ" מזה כעשר שנים.