חדש על המדף

חוכמת ההמונים: מדוע הרבים חכמים מהמעטים ואיך תבונה קולקטיבית מעצבת עסקים, תרבותיות ומדינות
לקטלוג ג'יימס סורוביצקי
חוכמת ההמונים: מדוע הרבים חכמים מהמעטים ואיך תבונה קולקטיבית מעצבת עסקים, תרבותיות ומדינות

אנו נוטים לסמוך על מומחים ולזלזל בהמונים - אך מתברר שהאינטואיציה הזו שלנו מוטעית: קבוצות הן חכמות מכל אחד מחבריהן, מוכשר ככל שיהיה. בתנאים המתאימים הן טובות יותר בפתרון בעיות, אימוץ חידושים, קבלת החלטות וחיזוי העתיד. וכך, התבונה הקולקטיבית היא שמעצבת תרבויות, עסקים ומדינות, וגם את חיי היומיום שלנו.

חוכמת ההמונים סוקר במבט מקורי מגוון תחומים, ביניהם תורת המשחקים, תרבות פופולרית, פסיכולוגיה, ביולוגיה, רפואה, כלכלה, בינה מלאכותית ותיאוריה פוליטית, וממחיש את העיקרון בדוגמאות מפתיעות ומשעשעות: מדוע התור שאנו עומדים בו בסופרמרקט תמיד ארוך יותר? מה גורם לפקקי תנועה? איך לנצח ב"מי רוצה להיות מיליונר"? כיצד נוצרות בועות בשוק ההון, ומדוע הן מתפוצצות? מדוע, למרות הכול, הדמוקרטיה מתפקדת? ומה אפשר ללמוד מסרטים "הסנדק" ו"כלבי אשמורת" על תאגידים?

חוכמת המונים אינו רעיון תיאורטי ומופשט: יש בו לקחים מעשיים מרחיקי לכת לגבי בחירת מנהיגים, ניהול עסקים והבנת העולם שסביבנו.

גיימס סורוביצקי הוא בעל טור כלכלי פופולרי ב"ניו-יורקר". מאמריו הופיעו גם ב"ניו-יורק טיימס", "וול-סטריט ז'ורנל", "ויירד" ו"סלייט".