חדש על המדף

טכנאות כחזון בהכשרת מורים: מבט ביקורתי על הכשרת המורים הטכנית-רציונאלית
לקטלוג שלמה בק
טכנאות כחזון בהכשרת מורים: מבט ביקורתי על הכשרת המורים הטכנית-רציונאלית

רפורמות חינוכיות רבות המתרחשות כיום בעולם, ובכללן הרפורמה שעליה המליצה ועדת דברת, נשענות על התפיסה הטכנית-רציונאלית. ספר זה נועד להכיר תפיסה זו ולבחון בצורה ביקורתית את המשתמע ממנה למקצוע ההוראה ולהכשרת המורים.

הספר נכתב מנקודת מבט פילוסופית, אך אין הוא חיבור בפילוסופיה. הוא אינו מתכוון להציג עמדות פילוסופיות מקוריות. מטרתו להראות שהדיון הפילוסופי הוא רלבנטי וחשוב לעשייה החינוכית, משום שהוא מציע ניתוח ביקורתי של השקפות העולם שמנחות את מעשינו. לדיון הנוכחי חשיבות מיוחדת, משום שהוא קורא תגר כנגד השלכותיה החינוכיות של התפיסה הטכנית-רציונאלית שעלולה להיות מסוכנת לחברה ומזיקה לתלמידים, למורים ולמקצוע ההוראה.

הספר מיועד לכל מי שמתעניין במערכת החינוך ובבעיותיה. הוא פונה לעוסקים במקצוע: למורים, למנהלי בתי הספר, לאנשי חינוך, למתכשרים להוראה ולמכשירי המורים. אך לא פחות חשוב, הוא פונה לציבור הרחב ולאזרחים שמבקשים להבין את החזון שלפיו פועלת כיום מערכת החינוך ואת הבעיה שחזון זה מציב בפני החברה. הספר ישיג את מטרתו אם יעלה בידו לגרום לקורא לבחון מחדש את עמדותיו באשר למטרותיה ולדרכי פעולתה של מערכת החינוך.

שלמה בק - פרופסור לפילוסופיה של החינוך ונשיא המכללה האקדמית לחינוך ע"ש קיי, באר שבע. הוא מכהן כמ"מ יו"ר המרכז לצמיחה במערכות חינוך (מרכז משותף לאוניברסיטת בן-גוריון בנגב ולמכללת קיי) וכראש ההתמחות להוראה אקדמית למורי המורים במכון מופ"ת. פרופ' בק מתמחה בחקר ההיבטים הפילוסופיים של הכשרת המורים בארץ ובעולם.